Skolresan

Jag är en 20-årig tjej och går på en gymnasium särskola. Och har en funktionsnedsättning som gör att jag sitter i permobil.
Jag skulle vilja dela med mig om min upplevelse av en skolresa.

En dag åkte jag tåg upp till Stockholm tillsammans med en assistent. Jag skulle träffa min klass där uppe. Vi skulle få en guidad tur på ett museum om 1800-talet. Jag tyckte att det skulle bli jättekul. Men det visa sig när vi kom fram att det bara var massor med trappor till våningarna som vi skulle besöka på museet. Så jag kunde inte följa med min klass på den guidade turen. Då blev jag jättearg på min lärare att hon inte hade kollat upp det innan vi åkte till Stockholm. Då kom tankarna att varför kan inte jag göra det som mina andra klasskompisar kan. Då kände jag mig utanför. Jag var besviken, ledsen, arg och nere.
Skriven av Maria Ek

Kommentarer: (3)

  1. Du har all anledning att vara arg! Men ännu argare kan du vara på att museerna fortfarande inte är anpassade för alla. Det går att ändra på! Bra med sådana berättelser som din, så alla förstår varför det är viktigt med tillgänglighet.
  2. jag förstår dig om detta. jag skulle också blir jävla arg om det så för mig med. men jag tycker att musiet borde har hiss och en specielt grej på trapporna.
  3. Bra skrivet av dig Maria! Jag förstår att du känner dig ledsen och besviken, om det finns hiss eller ramp borde man kolla upp i förväg. Har stött på samma saker själv och blir arg när jag blir begränsad.
    Hoppas det ordnar sig bättre för dig när du ska ut med din klass nästa gång!

    Kristina

Senaste livsberättelserna

Det finns mycket som vi inte vet om hur det är att leva med funktionsnedsättning. Både förr och nu.

Senaste livsberättelserna

Plåtkonstruktion

Berätta din historia

Vad vill du berätta om ditt liv? Skriv, teckna eller tala. Skicka gärna med en bild.

Berätta din historia

Anna Wallsten

Så använde jag Livsbild i utbildningen

Anna Wallsten har haft stor nytta av Livsbild i sin etnologutbildning. Berättelserna om personliga, historiska och samhälleliga förändringar är intressanta för forskare på olika områden, skriver hon på Veckans tema.

Så använde jag Livsbild i utbildningen

Är du med i en förening?

Nu kan du berätta om vad föreningslivet betytt för dig. Varför är du med? Vad är roligast? Är något tråkigt? Du kanske inte alls är med i någon förening – varför i så fall?

Är du med i en förening?