År 2003

Året är 2003 och jag är 12 år gammal, jag har svår ångest, ingen livslust, klarar inte av sociala situationer - jag klarar helt enkelt inte av livet.
Två år innan fick jag diagnosen högfungerande autism, efter diagnosen trodde både mina föräldrar och jag att jag äntligen skulle kunna få hjälp. Men det kom aldrig någon hjälp det kom bara en massa mothåll.
Mitt uppe i min livskris skulle jag gå i skolan, något som jag inte alls klarade av. Själva skolarbetet var inte svårt för mig det var allt stimuli och alla sociala situationer runt omkring som jag inte klarade av. Men det är skolplikt i Sverige och jag var tvungen att gå i skolan. Så vad gör skolan? Ger mig en assistent, ett eget rum, en specialpedagog, viss tid i skolan och viss tid hemma? Svaret är nej.
Året är 2003 och jag blir inlåst i skolan i ett rum i en källare.
Min ångest är så stark att flykt reaktioner väcks så jag rymmer från skolan till min trygghet, mitt hem. Det är inte accepterat att man rymmer från skolan även om det är så att man mår så dåligt där att man funderar på att ta sitt liv för att slippa all den ångest som situationen ger. Därför började min lärare med att ta mina skor vilket leder till att jag springer hem i strumplästen i den kalla snön. Därefter tas både skor och jacka - jag springer hem i strumplästen utan jacka mitt i vintern. Därefter tas min hemnyckel - jag springer hem och sätter mig på altanen i minusgraderna och väntar på att pappa ska komma hem från jobbet.
Det var efter det som de stängde in mig i ett litet rum i en källare med små fönster som inte gick att öppna och låste dörren.
Det var inte accepterat att rymma från skolan. Det är skolplikt i Sverige, alla ska gå i skolan.

Det är med stor sorg som jag ser tillbaks på denna period i mitt liv. Jag har fått stå ut med så många hinder att jag inte riktigt kan förstå hur jag kom ur allting och kom till ett ställe i livet där jag trivs. Att ta sitt eget liv har varit något som legat mig väldigt när i många år. Tänk all den smärta jag skulle kunnat få slippa om skolan anpassat sig efter mig och mina behov istället för det normala och den ram som var satt.

Idag lever jag ett nästintill symtomfritt liv och läser till Case Manager. Jag drar mitt strå till stacken så ingen ska få uppleva det jag upplevt. Så jag ber även dig som läser detta att göra det du kan. Se till individen, se till möjligheterna och visa respekt för din medmänniska.

Kommentarer: (2)

  1. Vilken förskräcklig situation du beskriver. Så där ska det verkligen inte få gå till i skolan. Du gav ju tydliga signaler på att du inte mådde bra i skolan och så blev du straffad istället för att få det stöd du behövde och hade rätt till.. Då är det verkligen en bragd att lyckas komma vidare på det sätt du gjort
  2. Oerhört! Hoppas Livsbild kan hjälpa till på olika sätt att förmedla vidare det du upplevt. Du är ju inte den första som beskrivit att de fått för lite hjälp av skolan, även om din berättelse är mer än lovligt förskräcklig. Hoppas du också själv har fortsatt ork att berätta.

Senaste livsberättelserna

Det finns mycket som vi inte vet om hur det är att leva med funktionsnedsättning. Både förr och nu.

Senaste livsberättelserna

Plåtkonstruktion

Berätta din historia

Vad vill du berätta om ditt liv? Skriv, teckna eller tala. Skicka gärna med en bild.

Berätta din historia

Anna Wallsten

Så använde jag Livsbild i utbildningen

Anna Wallsten har haft stor nytta av Livsbild i sin etnologutbildning. Berättelserna om personliga, historiska och samhälleliga förändringar är intressanta för forskare på olika områden, skriver hon på Veckans tema.

Så använde jag Livsbild i utbildningen

Är du med i en förening?

Nu kan du berätta om vad föreningslivet betytt för dig. Varför är du med? Vad är roligast? Är något tråkigt? Du kanske inte alls är med i någon förening – varför i så fall?

Är du med i en förening?